Vad händer när förfallodatumet på en räkning passerat?
På räkningen finns ett s.k. förfallodatum, det är det datumet då räkningen senast ska vara betald. Normalt 30, 15 eller 10 dagar från räkningens utställningsdatum. Om inte räkningen är betald på förfallodatumet säger man att räkningen har förfallit.
Vad händer när räkningen har förfallit?
När räkningen förfallit skickar oftast utställaren (dvs den som skickar fakturan) en påminnelsefaktura med påminnelseavgift (och dröjsmålsränta) samt ett nytt förfallodatum till dig. Förfaller även denna räkningen skickar de ofta vidare räkningen till Inkasso eller direkt till Kronofogden. I detta stadie läggs ytterligare avgifter på räkningen och om den inte betalas kan man få en betalningsanmärkning.
Den som skickar en faktura får inte ta ut vilka förseningsavgifter som helst. Avgifterna som enligt lag får tas ut är följande:
- Betalningspåminnelse, 60 kr
- Inkassokrav, 180 kr
- Avbetalningsplan, 170 kr
Man får också ta ut en dröjsmålsränta. Om man inte avtalat om någon särskild ränta i förväg får man enligt lag lägga till 8 procentenheter över gällande referensräntan.
Betalningsanmärkningen
En betalningsanmärkning finns kvar i tre år, men kan förlängas om skulden inte betalas. Personer med betalningsanmärkningar kan få svårt att hyra lägenhet, ta ett lån, skaffa mobilabonnemang eller köpa saker på avbetalning. Detta då betalningsanmärkningar indikerar att personen tidigare inte skött sin ekonomi.
Tre tips för att undvika denna situationen
Lägg in räkningen för betalning på banken så fort du får den. Se till att ha pengar på kontot när den ska dras, om du vet med dig att detta kan vara ett problem, så betala räkningen direkt istället för på förfallodatumet.
Betala räkningarna innan du konsumerar. Avsätt alltid pengar till dina nödvändiga utgifter såsom mat, mobilräkning, hyra och sådant som du antingen får varje månad eller som du behöver för att överleva. Överskottet kan du spendera (Men spara gärna lite på ett sparkonto)
Om det trots allt krisar sig, använd Billender för att skjuta fram fakturan till nästa lön. Detta är ett alternativ att föredra jämfört med att betala påminnelseavgift + dröjsmålsränta, eller avgifter för inkassokrav, eller att i värsta fall -- en betalningsanmärkning.